Manager vs Leader

Businessman looking though binocularsDesi fiecare dintre cei doi termeni are o semnificatie diferita, consider ca un management eficient, de calitate, nu se poate face lipsindu-i componenta de leadership. Ca urmare in alegerea/numirea unui manager trebuie avute in vedere pe langa calitatile de organizare, administrare si existenta unor abilitati de lider menite sa imprime o viziune, sa creeze coeziune si sa motiveze.

 Management-ul reprezinta gestionarea resurselor si a proceselor dintr-o organizatie/echipa. Managerul există în medii structurate, specifice activităților structurate – ierarhie, organigrama. Managerul este numit. Pozitia de manager este o functie in organigrama companiei. Presupune existenta unui numar de subordonati. Are o autoritate ierarhica si atrage responsabilitatea manageriala (raspunderea pentru activitatile tuturor membrilor echipei).

Leadership-ul reprezinta abilitatea de a obtine cooperarea oamenilor pentru a face procesele sa functioneze. Liderul atinge viziunea prin intermediul celorlalți, prin influență. Liderul există în orice grup, chiar și când se derulează activități nestructurate. Liderul apare in mod natural nu este numit. Acesta are capacitatea de a-i influenta pe oameni, de a-i face sa actioneze, FARA ca acest lucru sa se intample datorita faptului ca detine o pozitie ierarhica superioara. Liderul se remarca datorita personalitatii sale, modului in care comunica, valorilor sale. Liderul are o viziune, are carisma, este determinat si transmite energie pozitiva celorlalti.

Abilitatea de Lider – Oamenii il urmeaza, fara ca el sa le fie neaparat manager, pentru ca: Au incredere in el, il respecta pentru valorile sale. Au incredere in cunostintele si in experienta lui. Au incredere in vizunea lui. Comunica bine cu ei, ii asculta, le transmite mesaje clare. Se poarta corect cu ei, este onest, da dovada de integritate. Stie sa rezolve situatii dificile, conflictuale, este echilibrat. Isi asuma responsabilitatea, chiar si in cazul esecurilor.

leader vs managerPentru a indeplini cu succes o pozitie de conducere este nevoie de calitati din ambele categorii, desigur in proportii variabile in functie de nivelul pozitiei. Cu cat nivelul de management in cadrul organizatiei este mai inalt, cu atat mai mult calitatile de lider trebuie sa primeze.

Bookmark the permalink.