Cum motivam oamenii?

motivatieMotivatia = motorul care generează ACȚIUNEA pentru atingerea SCOPULUI. Generarea de motivatie este in opinia mea principala atributie a unui lider/manager fara de care doar stabilirea si planificarea unor obiective nu vor genera maximul de rezultate.

In acest sens sunt in totalitate de acord cu teoria lui Frederick Herzberg despre motivatie pe care o pot confirma prin prisma propriei experiente. Teoria are la baza o interpretare a piramidei reprezentand ierarhia nevoilor umane a lui Abraham Maslow. Herzberg identifica doua grupe principale de factori care determina atitudinea omului fata de munca sa.

Abraham MaslowFactorii de insatisfactie sau confort/igiena   Factorii de satisfactie si motivatie
-politici de companie                                     -rezultate
-calitatea leadership-ului                              -recunoastere
-relatia cu sefii si colegii                                -munca in sine
-conditiile de munca                                      -responsabilitate
-salariul                                                         -promovare/avansare
-siguranta                                                      -crestere
 

Fatorii de insatisfactie si cei de satisfactie functioneaza cumulativ si nu opus. Cu alte cuvinte atunci cand factorii de igiena/confort au fost adresati in mod adecvat, oamenii nu vor fi nesatisfacuti dar nici satisfacuti. Pentru a genera motivatie trebuie indepliniti si factorii de satisfactie si motivatie. Pentru a motiva aplicand teoria lui Herzberg trebuie parcurse doua etape:

Etapa 1 – Elimina insatisfactia la locul de munca
-Remediază pe cat posibil politicile de companie slabe sau limitative.
-Oferă supervizare eficientă, încurajatoare, non-intruzivă.
-Crează și susține o cultură a respectului și demnității pentru toți membrii echipei.
-Asigură-te că salariile sunt competitive pe piață. Echitate interna si externa.
-Construiește un statut oferind responsabilități pline de semnificație pentru toate pozițiile.
-Asigură siguranta muncii.
 
Etapa 2 – Crează condițiile necesare satisfacției la locul de muncă
-Oferă oportunități pentru realizarea profesională.
-Recunoaște contribuția angajaților.
-Definește responsabilități care aduc satisfacție, care se potrivesc cu abilitățile și competențele angajaților.
-Oferă cât mai multă responsabilitate fiecărui membru al echipei.
-Oferă oportunități de avansare prin promovări interne.
-Oferă oportunități de training și dezvoltare, astfel încât oamenii să-și poată realiza cariera dorită în interiorul companiei.
 

Motivatia este cu atat mai mare cu cat angajatii raspund „DA” la cat mai multe din urmatoarele intrebari:

-Știu foarte clar ce se aşteaptă de la mine la locul de muncă, managerul mi-a explicat obiectivele ?
-Deţin echipamentul şi materialele necesare, performante pentru a-mi desfăşura activitatea?
-La locul de muncă am oportunitatea de a face ce ştiu să fac cel mai bine în fiecare zi?
-În ultimele şapte zile am primit aprecieri pentru performanțele mele?
-Superiorilor sau colegilor le pasă de mine ca persoană?
-Există cineva care mă încurajează să mă dezvolt la locul de muncă?
-Părerile mele contează la locul de muncă, sunt implicat in decizii?
-Misiunea sau scopul echipei îmi dau impresia că munca mea este importantă?
-Colegii mei sunt hotărâţi să facă o muncă de calitate?
-Am macar un prieten bun la serviciu?
-În ultimele şase luni, am vorbit cu superiorul meu despre performanța mea la modul sincer, ne-formal?
-În ultimul an, am avut oportunităţi de a învăţa şi de a mă dezvolta la locul de muncă?
 

Motivarea oamenilor este un proces complex si de durata care necesita atat abilitati/talent, experienta cat si efort din partea managerului. Cu cat insa managerul este o persoana aleasa in mod mai corect pentru calitatile/abilitatile necesare cuiva care conduce, cu atat ii va fi mai usor si mai natural sa puna in practica o politica menita sa-i motiveze echipa. Cele doua intrebari pe care orice manager ar trebui sa si le puna sunt: Ce fac pentru a motiva? Ce sunt pentru a motiva?

Bookmark the permalink.